4. SEKCE: Výzkum školy a dalších vzdělávacích institucí
Autor: IVA ČERVENKOVÁ
Abstrakt: Příspěvek se zabývá analýzou některých aspektů klimatu středoškolské třídy v závislosti na sociálně-ekonomickém charakteru regionu. Přibližuje plánovaný výzkum, jehož cílem je zjistit a následně interpretovat rozdíly tří proměnných klimatu třídy (soutěživosti,soudržnosti a třenic) v diametrálně socioekonomicky odlišných oblastech, jakými jsou Praha a Ostravsko. Studie je zaměřena na potvrzení či vyvrácení předpokladů, zda a do jaké míry lokální společenské klima ovlivňuje klima třídy, zda a do jaké míry intervenuje do vzájemných vazeb a interpersonálních vztahů uvnitř skupiny. Na základě získaných hodnot sledovaných proměnných chce zdůvodnit praktický význam diagnostikování klimatu třídy pro práci učitele. Výzkum bude prováděn v rámci disertační práce, navazuje přitom na linii dosavadních poznatků k problematice klimatu třídy, ale z regionálního úhlu pohledu a prostřednictvím dalších metodologických nástrojů.
Článek ke stažení [PDF]: Vybrané aspekty klimatu třídy ve vztahu k sociálnímu charakteru regionu