5. SEKCE Výzkum dítěte, žáka a studenta
Autoři: Pavel Opatrný
Martin Bílek
Abstrakt: Výuka na základních školách by měla být orientována co nejvíce na žáka, který dokážezískané vědomosti, dovednosti a postoje aplikovat v každodenním životě. Prosmysluplnou inovaci přírodovědného kurikula je proto třeba nalézat souvislosti výuky s každodenní mimoškolní realitou žáků. Jednou z možností je také zkoumání žákovských pojetí pojmů (prekonceptů pojmů) a jejich vývoje. V rámci projektudisertační práce „Nové materiály a technologie v kurikulu všeobecného chemického vzdělávání“ zaměřené také na oblast superabsorbentů (materiálů s výraznou schopnostíabsorpce kapalin), byl na jaře roku 2007 proveden s využitím dotazníkového šetření výzkum prekonceptů pojmu „absorpce“ u žáků 4., 6. a 8. ročníků základních škol avíceletých gymnázií.
Klíčová slova: prekoncept, absorpce, super-absorbent, inovace kurikula, primární přírodovědné vzdělávání
Článek ke stažení [PDF]: Výzkum prekonceptů pojmu „absorpce“ u žáků základních škol a víceletých gymnázií
Title: Research of „absorption“ preconcepts at pupils of primary and lower secondary schools
Abstract: Primary school education should be oriented on the pupils, who can use school knowledge, skills and positions in the practical life. Through meaningful innovation of science school curriculum is necessary to find connections between school practice andeveryday life. One from possibilities is also research of pupils’ pre-concepts and their development. Within the project of dissertation thesis „New materials and technologiesin the general school chemical curriculum“, that is specialized also on the superabsorbents(materials with the expressive potency of the liquid absorption), was on thespring 2007 realized questionnaires research of „absorption“ pre-concepts at pupils of primary and lower secondary schools.
Key words: pre-concept, absorption, super-absorbent, school curriculum innovation, primary science education
Download the article in English [PDF]: Not available