Vzdělávání nadaných žáků na základních školách

Autor: Hachová Stanislava 

Abstrakt: Příspěvek se zabývá problematikou vzdělávání nadaných žáků na základních školách. Otázka potřeby péče o nadané žáky se v České republice teprve postupně dostává do podvědomí široké veřejnosti a stává se předmětem zájmu patřičných institucí. Jedna z mnoha oblastí, která významně ovlivňuje kvalitu péče o vzdělávání nadaných žáků, je bezesporu školský poradenský systém. Je zde uvedena analýza základního rámce péče o nadané v České republice, legislativa, analýza poradenského systému v Ústeckém kraji a přehled o službách školských poradenských zařízení pro nadané žáky v tomto kraji. Dále předkládá analýzu vzdělávání nadaných žáků podle individuálních vzdělávacích plánů v základních školách Ústeckého kraje. 

Klíčová slova: inteligence, nadaný žák, školský poradenský systém, vzdělávání nadaných žáků 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Vzdělávání nadaných žáků na základních školách

 

Abstract: This article deals with the education of talented students. The question of need for care for talented pupils is gradually becoming recognized by the general public in the Czech Republic and also becomes subject of interest of the appropriate institutions. School counseling system is undoubtedly one of many areas that significantly affects the quality of care for the education of talented pupils. There is an analysis of the basic framework of care for the talent pupils in the Czech Republic, legislation, analysis of the advisory system in the Ústí region and an overview of the services of school advisory facility for talented pupils in this region. In addition, this article presents an analysis of education of talented pupils according to individual education plans in primary schools in the Ústí Region. 

Key words: education of talented pupils, intelligence, talented pupil, school advisory system 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze