Vztah mezi kritickým myšlením a studijním stylem studentů vybrané fakulty humanitních studií

Autoři : Jana Martincová

Abstrakt: Primárním cílem výzkumného šetření je hledání vzájemných vztahů a souvislostí mezi úrovní kritického myšlení studentů fakulty humanitních studií a faktory studijního stylu. Konkrétně sleduje vzájemné vztahy mezi jednotlivými proměnnými, a to: interpretací, argumentací, rozpoznáváním domněnek, úsudkem, dedukcí, hloubkovým zpracováním informací, elaborativním učením, přesahem práce s učivem, metodičností v učení, výkonovou motivací a pamětním učením. Teoretická východiska příspěvku analyzují literaturu, která odborně dokládá záměr výzkumného šetření. Především jsou v teoretické části analyzovány zdroje, které zkoumají vztah mezi kritickým myšlením a studijním stylem. V rámci metodologie autorka zodpovídá následující výzkumné otázky: Jaká je úroveň kritického myšlení respondentů? Jakým studijním stylem studenti disponují? Jaký je vztah mezi úrovní kritického myšlení a jednotlivými faktory studijního stylu? Ve výzkumu bylo použito kvantitativní pojetí výzkumu. Výzkum byl realizován u 472 respondentů (studentů vybrané fakulty humanitních studií) pro popis úrovně kritického myšlení a faktorů studijního stylu, a u 244 respondentů pro analýzu vzájemných vztahů mezi proměnnými. V závěru příspěvku autorka uvádí rozhodnutí o potvrzení/zamítnutí hypotéz.

Klíčová slova: kritické myšlení, studijní styl, vysokoškolský student, pamětní učení, elaborativní učení, hloubkový přístup, metodičnost, přesah práce s učivem, interpretace, dedukce, argumentace, usuzování, rozpoznávání domněnek.

Článek ke stažení [PDF] 

Abstract: The primary goal of the research is the search for relationships and connections between the levels of critical thinking of students of the Faculty of Humanities and factors of learning style. Specifically, it monitors relationships between different variables, namely: interpretation, arguing, recognition conjecture, inference, deduction, deep processing information, elaborative learning, outreach work with curriculum, methodical learning, achievement motivation and memorial learning. Theoretical background analyzes literature that expertly reveals the intention of the research. Above all, the theoretical analyzes resources that explore the relationship between critical thinking and learning style. In the methodology the author answer the following research questions: What is the level of critical thinking of respondents? What the students have a learning style? What is the relationship between the level of critical thinking and individual factors of learning style? In research we used quantitative approach to research. The research sample were 472 respondents (students of Faculty of Humanities) for describing levels of critical thinking and learning style factors, and of 244 respondents to analyze relationships between variables. In the conclusion, the author presents the decision to confirm/reject of hypotheses.

Keywords: critical thinking, learning style, college student, memorial learning, elaborative learning, deep processing informatik, methodical learning, outreach work with curriculum, interpretation, deduction, argumentation, inference, recognition conjecture.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze