Interakce a komunikace ve výuce na vysoké škole: Časové hledisko pedagogické komunikace a činnosti a komunikační formy

Autoři : Michaela Lukešová

Abstrakt: Příspěvek pojednává o interakci a komunikaci ve výuce na vysoké škole. V úvodu autor stručně zdůvodňuje výběr zkoumaného problému, představuje výzkumnou metodologii, a poté prezentuje dílčí výsledky výzkumného šetření a to zejména jaké je časové hledisko pedagogické komunikace ve vysokoškolské výuce a užité činnosti a komunikační formy učitelem. Tyto výsledky byly získány prostřednictvím kvalitativní výzkumné strategie a realizováním videonahrávek u devíti vysokoškolských učitelů oboru Učitelství pro střední školy.

Klíčová slova: Pedagogická komunikace a interakce, organizační formy a vyučovací metod

Článek ke stažení [PDF] 

Title: INTERACTION AND COMMUNICATION IN EDUCATION AT THE UNIVERSITY: TEMPORAL ASPECT OF EDUCATIONAL COMMUNICATION AND ACTIVITIES AND FORMS OF COMMUNICATION

Abstract: The paper describes the interaction and communication in teaching in higher education. In the introduction, the author briefly justifies the choice of the problem, presents the research methodology, and then presents partial results of a research and especially the temporal aspect of educational communication in university teaching and applied activities and forms of communication. These results were obtained through qualitative research strategy and by realizing videostudy at nine university teachers of field of Study for secondary schools.

Keywords: Educational communication and interaction, organizational forms and teaching methods

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze