Autoři: Irena Smetáčková, Markéta Švamberk Šauerová, Michal Pitoňak, Jack Simons
Abstrakt: Ve školních třídách existuje přirozená rozmanitost. Některé zdroje žákovské rozmanitosti vystupují v rámci školního vzdělávání do popředí, ať již z iniciativy studujících, nebo kvůli zásahům do výuky, nebo zvýznamňování vyučujícími. Příspěvek prezentuje výsledky dotazníkového šetření mezi 675 třídními vyučujícími základních a středních škol. Dotazník zjišťoval, zda vyučující ve svých třídách registrují 10 různých zdrojů žákovské rozmanitosti, jak hodnotí sociální klima v souvislosti s rozmanitostí a zda rozmanitost považují za pedagogicky náročnou. Analýza ukázala rozdíly ve vnímání zdrojů diverzity, a to jak z hlediska míry jistoty, že je ve třídě přítomna, tak z hlediska souvislostí s hodnocením klimatu a pedagogické náročnosti.
Klíčová slova: rozmanitost; diverzita; školní třída; vyučující
Title: STUDENTS DIVERSITY IN TEACHER PERSPECTIVE
Abstract: There is a natural diversity in school classrooms. Some sources of student diversity come to the fore in schooling, whether through student- initiated or teacher- initiated interventions or reinforcement. This paper presents the results of a questionnaire survey of 675 primary and secondary school classroom teachers. The questionnaire investigated whether the teachers notice 10 different sources of student diversity in their classrooms, how they rate the social climate concerning diversity, and whether they consider diversity to be challenging. The analysis showed differences in teacher perceptions of sources of diversity in two ways – 1) the degree of certainty that it is present in the classroom and 2) the association with ratings of climate and teaching demands.
Keywords: diversity; classroom; teachers
Download the article in English [PDF]: Not available