ZAVÁDĚNÍ FORMATIVNÍHO HODNOCENÍ NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE

Autoři: Jakub Gyönyör

Abstrakt: Cílem tohoto výzkumu je popsat proces zavádění formativního hodnocení na vybraných základních školách. Pozornost výzkumníka je v první fázi výzkumu zaměřena na změny v systému hodnocení učitelů zavádějících formativní hodnocení a způsob, jakým dochází k šíření praxe formativního hodnocení v pedagogickém sboru. Výzkum je koncipován jako vícečetná případová studie vybraných dvojic/trojic učitelů absolvujících kurz rozvoje profesních dovedností formativního hodnocení. Vzorek v dané fázi sestává z 5 učitelek ze dvou škol, se kterými probíhají rozhovory. Tyto doplňují data z pozorování jejich výuky a z rozhovorů s jejich kolegy a vedením školy.

Klíčová slova: formativní hodnocení; zavádění změny; profesní rozvoj; případová studie

Článek ke stažení [PDF]

Title: IMPLEMENTATION OF FORMATIVE ASSESSMENT IN PRIMARY SCHOOL 

Abstract: This research aims to describe the process of implementing formative assessment in selected primary schools. The researcher’s attention in the first phase of the research is focused on the changes in the evaluation system of teachers implementing formative assessment and how the practice of formative assessment is disseminated among the teaching staff. The research is designed as a multiple case study of selected pairs/triplets of teachers undergoing a professional development course in formative assessment skills. The sample at this stage consists of 5 teachers from two schools who are being interviewed. These are supplemented by data from observations of their teaching and from interviews with their colleagues and school administrators.

Keywords: formative assessment; implementing change; professional development; case study

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze