3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech
Autor: Petr Urbánek
Abstrakt: Příspěvek na vybraném souboru základních škol hodnotí rozdíly ve vnímání úrovněklimatu učitelského sboru mezi učiteli a vedením školy (ředitelem). Při šetření byl použitýdotazník OCDQ-RS využit variantně; jednak pro sbor učitelů (standardní postup) a vedle tohopro ředitele školy, který odhadoval předpokládané výpovědi učitelů (projektivní technika).Navzájem je porovnávána souhrnná výpověď učitelského sboru a odhad výpovědí ředitele.Diskutovány jsou stupeň koheze sboru a úroveň konzistence výpovědí učitelského sborus výpověďmi ředitele jako potencionální indikátory kvality řízení školy. Zjištěné výsledkymohou kromě identifikace reálného klimatu učitelského sboru poukazovat i na kvalitupersonální práce vedení školy.
Klíčová slova: Klima učitelského sboru, dotazník OCDQ-RS, management základní školy,subklima, vnímání klimatu rozdílnými aktéry, koheze učitelského sboru, konzistence aktérůškoly.
Článek ke stažení [PDF]: Klima učitelského sboru ZŠ a jeho hodnocení ředitelem školy
Title: Climate of the Staff at Basic School and the Evaluation by Headmaster
Abstract: A contribution in chosen file of basic schools evaluates many differences inperceiving kinds of climate in staff between teachers and their leadership (headmaster). Weused a questionnaire OCDQ-RS in two variants: first, it is used for the teachers and secondwe used it for headmaster of the school. The headmaster tries to guess the answers ofteachers. Mutually, it is compared the common answer of staff and the guess about the resultsmade by the headmaster. Discussed are degrees of consolidation of the staff with answers thatthe headmaster forecasted as potential indicators of quality in leading the school.Investigated results except identification of real climate of staff can also serve the quality ofpersonal work in the leadership of the school
Key words: Climate of the staff, the questionnaire by OCDQ-RS, management of the basicschool, sub climate, perceiving of climate by different participants, consolidation of staff,consistency of employees of the school.
Download the article in English [PDF]: Not available