Autoři: Tomáš Kohoutek1, Josef Lukas1, Jan Mareš1, Stanislav Ježek2
Abstrakt: Příspěvek představuje další pilotní ověření metodiky zaměřené na mapování klimatu základních v městské části Brno-Střed. Vlastní metodika vznikla na adaptací anket z nástrojů projektu Cesta ke kvalitě, požadavků zástupce zřizovatele a ředitelů škol ve třech jazykových mutacích. Záměrem je šetření opakovat a doplňovat tak informace, které má zřizovatel k dispozici o názory žáků, rodičů, zaměstnanců i ředitelů škol. Vlastnímu sběru dat předcházely rozhovory se zástupci zřizovatele, diskuse s řediteli a pilotáž nástrojů v říjnu 2023 a květnu 2024 v městské části Brno-Sever. Sběr dat po úpravě dotazníků aktuálně probíhá na 11 základních v podobě online šetření v sytému Qualtrics a částečně i v tištěné verzi, předběžná zpráva v podobě komentovaných deskriptivních statistik bude zřizovateli k dispozici v říjnu 2025 (analogicky pilotnímu šetření v městské části Brno-Sever v roce 2024) šetření uzavřou hloubkové rozhovory s řediteli o výsledcích šetření v jejich škole.
Klíčová slova: evaluace škol, případová studie, dotazníkové šetření, spolupráce univerzity a městské části
Title: HOW ACADEMIC DEPARTMENTS CAN COOPERATE WITH THE MUNICIPALITY TO CONTRIBUTE TO THE PROCES OF SCHOOLS DEVELOPMENT: THE CASE STUDY BRNO-CENTER
Abstract:
This paper presents a pilot test of a methodology aimed at mapping the climate of primary and kindergarten schools in the Brno-North district. The methods were developed by adapting surveys from the tools of the Path to Quality project, requirements of the founder’s representative and school principals in three languages. The intention is to repeat the survey and to supplement the information available to the founder with the opinions of pupils, parents, staff and school principals. The actual data collection was preceded by interviews with representatives of the municipality, discussions with head teachers and piloting of the instruments in October 2023 and May 2024 in the Brno-North district. Data collection after questionnaire modification is currently underway in 11 primary schools in the form of an online survey in Qualtrics and partly in a printed version, a prelim- inary report in the form of annotated descriptive statistics will be available to the founder in October 2025 (analogous to the pilot survey in the Brno-North district in 2024).
Keywords: evaluation of schools, case study, questionnaire survey, cooperation between the university and the municipality
Download the article in English [PDF]: Not available