POŽADAVKY KLADENÉ NA UČEBNICE FYZIKY A JEJICH ZOHLEDNĚNÍ PŘI TVORBĚ NOVÉ UČEBNICE

Autoři:

Vojtěch Žák, Tereza Fürstová

Abstrakt: V souvislosti s tvorbou středoškolské učebnice fyziky je podstatou této studie řešení následující výzkumné otázky: Jaké jsou požadavky kladené na učebnice fyziky nebo obecněji na učebnice přírodních věd, které se opakovaně objevují ve studiích publikovaných v mezinárodním prostředí? K řešení této otázky byla využita systematická rešerše, obsahová analýza nalezených studií a jejich komparace. Nalezeno bylo šest relevantních studií. V nich bylo identifikováno 25 opa- kujících se požadavků, které byly sdruženy do tří základních skupin: i) obsahové požadavky, ii) formální požadavky, iii) požadavky kladené na strukturu učebnice. Na základě výsledků studie budou zkonstruovány nástroje, prostřednictvím nichž budou vznikající učebnici fyziky reflektovat žáci, učitelé a didaktikové fyziky.

Klíčová slova: : fyzika, fyzikální vzdělávání, přírodovědné vzdělávání, učebnice

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: REQUIREMENTS FOR PHYSICS TEXTBOOKS AND THEIR CONSIDERATION IN CREATING A NEW TEXTBOOK

Abstract: In the context of developing a physics textbook for upper secondary schools, the focus of this study is to address the following research question: What are the requirements for physics textbooks, or more broadly for science textbooks that repeatedly appear in studies published in international context? To address this question, a systematic search, along with content analysis and comparison were conducted. Six relevant studies were identified. These studies revealed 25 recurring requirements which were grouped into three main categories: i)content requirements, ii) formal requirements, iii) structural requirements for the textbook. Based on the results of the study, tools will be developed through which pupils, teachers, and physics educators will be able to reflect on the phys- ics textbook as it is being

Keywords: physics, physics education, science education, textbook

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze