Autoři: Klára Křivánková, Martina Fasnerová
Abstrakt: Cílem předkládané studie je analyzovat kompetence učitelů působících na české škole v zahraničí, resp. interpretovat, jaké kompetence považují zúčastnění vyučující za nejvíce důležité. Klíčovým dokumentem je Kompetenční rámec absolventky a absolventa učitelství, který tvoří teoretické i výzkumné východisko předložené práce. Použitý metodologický rámec zahrnuje rozhovor s učiteli, analýzu dokumentů (kompetenční rámec) a pozorování výuky. Výsledky studie zdůrazňují význam učitelských kompetencí, a to zejména kompetence ke spolupráci se zákonnými zástupci žáků, kompetence k plánování, vedení, reflexi výuky a kompetence k didaktickému zprostředkování obsahu výuky dle vzdělávacích potřeb žáků. Výsledky této studie přispívají k lepšímu porozumění výzvám a potřebám učitelů pracujících v mezinárodním prostředí.
Klíčová slova: Česká škola bez hranic, Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, kompetence učitele
Title: COMPETENCES OF CZECH SCHOOL TEACHERS ABROAD
Abstract: The aim of the present study is to analyse the competences of teachers work- ing in Czech schools abroad, or to interpret which competences the participat- ing teachers consider most important. The key document is the Competency Framework for Graduate Teachers, which forms the theoretical and research basis of the presented work. The methodological framework used includes interviews with teachers, document analysis (competency framework) and observation of teaching. The results of the study emphasize the importance of teachers’ competences, in particular, the competence to cooperate with pupils’ legal representatives, the competence to plan, lead, reflect on teaching and the competence to didactically mediate the content of teaching according to pupils’ educational needs. The results of this study contribute to a better understanding of the challenges and needs of teachers working in an international environment.
Keywords: Czech School without Borders, Competence Framework for Graduate Teachers, Teacher Competence
Download the article in English [PDF]: Not available