Autoři: Julie Grombířová1, Michal Doležel2,3, Lucie Škarková1, Jan Jaroš2, Jan Nehyba1
Abstrakt: Systematické a smysluplné mapování profesního rozvoje studujících učitelství je současnou výzvou pro fakulty připravující ve svých studijních programech budoucí profesionály ve vzdělávání. Prezentovaný poster přináší výsledky aplikovaného výzkumu, který probíhal v rámci procesu vývoje a pilotní implementace mobilní aplikace pro sebehodnocení SeK (Sebehodnocení kompetencí studujících učitelství). Aplikace vznikla s oporou o dva nástroje, vytvořené na Katedře pedagogiky PdF MU. Jde o Standard kvality profesního rozvoje studenta učitelství a Mapu profesního rozvoje studentů učitelství. Mobilní aplikace přináší funkční a udržitelnou podporu učení pro studující a vzdělavatelům umožňuje personalizovat podmínky pro učení s ohledem na kompetenční kurikulum.
Klíčová slova: profesní rozvoj, sebehodnocení, mapování pokroku, mobilní aplikace
Title: MAPPING THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF PRE-SERVICE TEACHERS – DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF THE SEK APP
Abstract: Systematic and meaningful mapping of pre-service teachers‘ professional development is a challenge for faculties preparing future education professionals in their degree programmes. The poster presented here presents the results of applied research conducted as part of the development and pilot implementation of a mobile application for self-assessment of SeK (Self-Assessment of Pre-service Teachers‘ Competencies). The application was developed with the support of two tools, created at the Department of Education of the Faculty of Education of Masaryk University, namely the Standard of Quality of Professional Development of Pre-service Teachers and the Map of Professional Development of Pre-service Teachers. The mobile application provides functional and sustainable learning support for learners and allows educators to personalise the learning conditions for the competency-based curriculum.
General schemes of genesis have become visible. The results show that influencing the pupil’s perception of the role is possible and that participation in teaching leads to higher pupil satisfaction.
Keywords: professional development, self-assessment, progress mapping, mobile application
Download the article in English [PDF]: Not available