Autoři: Oldřiška Buchanan
Abstrakt: Tato hloubková kvalitativní případová studie zkoumá porozumění a využití umělé inteligence (AI) u akademicky nadaného studenta 9. třídy, se zaměřením na ChatGPT při výuce anglického jazyka. Výzkum se soustředí na jediného účastníka, který vyhrál školní kolo Olympiády v anglickém jazyce, českém jazyce, zeměpisu a okresní kolo v chemii a aktivně využíval ChatGPT Premium při přípravě na soutěž v anglickém jazyce i ostatních předmětech. Série hloubkových rozhovorů bude provedena od února do května 2025. Tento výzkum zkoumá studentovo chápání funkcí ChatGPT, jeho schopností a role při výuce jazyka, přičemž se zaměřuje jak na přesné porozumění, tak na potenciální mylné představy. Analýza dat bude využívat otevřené a selektivní kódování k vytvoření detailního profilu vnímání a praktických aplikací AI v jazykovém vzdělávání u pokročilého dospívajícího uživatele.
Klíčová slova: ChatGPT, porozumění AI, kvalitativní případová studie
Title: A QUALITATIVE STUDY OF CHATGPT AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE UNDERSTANDING IN A 9TH GRADE STUDENT: A CASE STUDY OF A GIFTED STUDENT
Abstract: This in-depth qualitative case study examines the understanding and use of artificial intelligence (AI) by an academically gifted 9th grade student, focusing on ChatGPT in English language instruction. The research concentrates on a single participant who won the school round of the English Language Olympiad, Czech Language Olympiad, Geography Olympiad, and the district round in Chemistry, and who actively used ChatGPT Premium when preparing for the English language competition and other subjects. A series of in-depth interviews will be conducted from February to May 2025. This research explores the student’s un- derstanding of ChatGPT’s functions, capabilities, and role in language teaching, focusing on both accurate understanding and potential misconceptions. Data analysis will utilize open and selective coding to create a detailed profile of an advanced teenage user’s perceptions and practical applications of AI in education.
Keywords: ChatGPT, AI understanding, qualitative case study
Download the article in English [PDF]: Not available