PORADENSKÝ SYSTÉM FINSKÉHO ŠKOLSTVÍ: HOLISTICKÝ PŘÍSTUP K DIAGNOSTICEA PODPOŘE ŽÁKŮ

Autoři: Miroslav Bielik1, Denisa Denglerová2

Abstrakt: Finské školství je mezinárodně uznávané nejen pro své výsledky v PISA testech, ale i pro svůj inkluzivní poradenský systém založený na přístupu Response to Intervention (RTI). Tento příspěvek vychází z etnografického výzkumu realizovaného ve finských vzdělávacích institucích, včetně rozhovorů s pedagogy, psychology a dalšími odborníky a pozorování výuky. Výsledky ukazují, že finský systém podpory funguje na třech úrovních a pro využívání podpory není nutná diagnóza. Důraz je kladen spíše na nalezení efektivní intervence než na stanovení diagnózy. Holistický přístup se projevuje i v existenci multidisciplinárních týmů, které se starají o well-being žáků. Finský poradenský systém tak efektivně využívá longitudinální data s vysokou ekologickou validitou a opírá se o holistickou perspektivu. Příspěvek je součástí sympozia Finské vzdělávání: Sdílený prostor pro vlastní jednání.

 

Klíčová slova: Finsko, poradenský systém, response to intervention, diagnostika

 

Článek ke stažení [PDF]

Title: THE FINNISH SCHOOL COUNSELLING SYSTEM: A HOLISTIC APPROACH TO DIAGNOSING AND SUPPORT

Abstract: The Finnish school system is internationally recognised not only for its results in the PISA tests but also for its counselling system based on the Response to Intervention (RTI) approach. This paper is based on ethnographic research conducted in Finnish educational institutions, including interviews with teachers, psychologists, and other professionals, as well as classroom observations. The results show that the Finnish system of support works on three levels and that there is no need for a diagnosis in order to use the support. The emphasis is on finding effective interventions rather than diagnosis. The holistic approach is also apparent in the existence of multidisciplinary teams that address the well-being of pupils. Thus, the Finnish counselling system effectively uses longitudinal data with high ecological validity and relies on a holistic perspective. This paper is part of the symposium Finnish Education: The Shared Room for Self-Maneuvering.

 

Keywords: Finland, counselling system, response to intervention, diagnostics

 

 

 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze