Klíčové dimenze v pedagogické přípravě budoucích učitelů

6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů

Autor: Vlastimil Švec

Abstrakt: Pedagogická příprava budoucích učitelů zahrnuje dvě klíčové dimenze: psychodidaktickou a psychosomatickou. Psychosomatická dimenze se týká připravenosti budoucích učitelů na jednání v různých pedagogických situacích. Základní disciplínou této dimenze je dialogické jednání. Psychodidaktická dimenze se vztahuje k učivu pedagogické přípravy a učení studentů učitelství. Je zřejmé, že psychodidaktická dimenze je součástí psychosomatické dimenze. Psychosomatická dimenze nezahrnuje pouze pedagogické znalosti.Z tohoto důvodu autor doporučuje širší termín – „pedagogická kondice“ (podle I. Vyskočila, E. Vyskočilové). Tímto termínem se rozumí úroveň psychosomatické připravenosti a flexibility studentů učitelství jednat v otevřených pedagogických situacích.

Klíčová slova: pedagogická příprava, psychosomatická dimenze, dialogické jednání, psychodidaktická dimenze, pedagogická kondice.

Článek ke stažení [PDF]: Klíčové dimenze v pedagogické přípravě budoucích učitelů

Title: The key dimensions of pedagogical preparation of future teachers

Abstract: The pedagogical preparation of future teachers involves two dimensions: psychodidactic dimension and psychosomatic dimension. The psychosomatic dimension is concerned in the preparedness of student teachers to behave in the different pedagogical situations.The psychodidaktic dimension refers to the curriculum of pedagogical preparation and learning of student teachers. It is obvious that psychodidactic dimension is part of the psychosomatic dimension. Psychosomatic dimension does not involve only the pedagogical knowledge. For this reason the author suggest the need for a wider term – i.e. „pedagogical condition“ (by I. Vyskočil, E. Vyskočilová). This is understood to mean the psychosomatic level of preparedness and flexibility of future teachers to behave in an open educational behavioural situations.

Key words: pedagogical preparation, psychosomatic dimension, dialogical behaviour, psychodidactic dimension, pedagogical condition.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze