Autor: Milena Matějíčková
Sekce 2: Kvalita učitele a učitelského vzdělávání
Abstrakt: Příspěvek se zabýv. zkušenostmi s psychosomatickými disciplínami ve vzdělávání studentů učitelství na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity. Psychosomatické disciplíny (dialogické jednání a přednes) jsou zkoumány v rámci povinných předmětů zaměřených na osobnostní a sociální rozvoj studentů. Studenti mají možnost účastnit se experimentální výuky zaměřené na budování tzv. psychosomatické kondice, jakožto nezbytného předpokladu pro utváření tvořivé, komunikativní a reflektující osobnosti učitele.
Klíčová slova: psychosomatické disciplíny, dialogické jednání, vzdělávání budoucích učitelů, psychosomatická kondice
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Psychosomatické disciplíny ve vzdělávání budoucích učitelů
Title: Psychosomatic disciplines in education of future teachers
Abstract: The article presents experiences with psychosomatic disciplines in education of future teachers at Faculty of Education at South Bohemia University. Psychosomatic disciplines (Acting with the Inner Partner and Elocution) are researched within compulsory subjects aimed at personal and social development of students. Students can attend experimental courses focused on the growth of so called “psychosomatic condition” which is a necessary premise of a creative, communicative and reflecting personality of a teacher.
Keywords: psychosomatic disciplines, Acting with the Inner Partner, education of future teachers, psychosomatic condition
Download the article in English [PDF]: Not available