Autor: Tereza Gavlíková
Sekce 3: Minulost, přítomnost a budoucnost oborových didaktik
Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na oblast didaktiky odborných ekonomických předmětů, konkrétně na otázky spojené s výukou podnikání a výchovou k podnikavosti. V teoretické rovině příspěvek poukazuje na aktuální společensko-ekonomický kontext a jeho možné konsekvence v odborném ekonomickém vzdělávání. S akcentem na podnikavost jako součást klíčových kompetencí ve vzdělávání je především z pohledu středoškolského odborného vzdělávání kladena otázka systémovosti rozvoje podnikavosti. Cílem příspěvku je představení aktuálních poznatků a trendů v podnikatelském vzdělávání a výchově k podnikavosti, a to s důrazem na vlivný koncept „effectual entrepreneurship“.
Klíčová slova: výchova k podnikavosti, pozdní modernita, fundamentální nejistota, reflexivita, efektuace
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Výchova k podnikavosti v kontextu moderní teorie, výzkumů a trendů
Title: Entrepreneurship education in the context of the modern theory, research and trends
Abstract: This paper focuses on didactics professional economic subjects, particularly on issues related to teaching enterprise and entrepreneurship education. The theoretical contribution refers to the current socio-economic context and its possible economic consequences in professional education. With an emphasis on entrepreneurship as part of the key competencies in education, especially in terms of secondary vocational education, asked the question of the system approach to entrepreneurship education. Aim of this paper is to present the current knowledge and trends in entrepreneurship education and training for entrepreneurship, with an emphasis on the influential concept of “effectual entrepreneurship”.
Keywords: entrepreneurship education, late modernity, fundamental uncertainty, reflexivity, effectuation
Download the article in English [PDF]: Not available