SEKCE Č. 3: CÍLE A OBSAH VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Autoři: Holec Jakub, Dvořák Dominik
Abstrakt : Příspěvek porovnává vznik a implementaci podobných reformních kurikulárních dokumentů ve dvou vzdělávacích systémech – ve Skotsku a v České republice.Obě země v první dekádě nového tisíciletí provedly kompetenčně orientovanou reformu kurikula.
Klíčová slova: kurikulární reforma, post-socialismus, policy borrowing,Česká republika, Skotsko
Článek ke stažení [PDF] : RŮZNÉ CESTY K PODOBNÉMU CÍLI? PROCES TVORBY A IMPLEMENTACE KURIKULA V ČESKÉ REPUBLICE A SKOTSKU
Title: SIMILAR GOALS, DIFFERENT PATHS? CURRICULUM MAKINGIN THE CZECH REPUBLIC AND SCOTLAND
Abstract: The paper compares the adoption, implementation and modification of new curricula in two jurisdictions: in a Western nation with a longdemocratic tradition – Scotland; and a post-socialist Central European country– the Czech Republic. Both countries in 21st century introduced profound curricular reforms using the opportunity window after major political change(devolution, democratisation).
Keywords: curriculum reform; Post-socialism; Policy borrowing; Czech Republic,Scotland
Download the article in English [PDF]: Not available