Životní cíle a atribuční tendence studentů SOU

Autor: Barbora Saitlová, Isabella Pavelková

Sekce 7: Dítě v procesu výchovy a vzdělávání

Abstrakt: Ve stati tematizujeme problematiku atribučních tendencí pro dosahování životních cílů. Přinášíme vybrané výsledky pilotní studie realizované u studentů středního odborného učiliště (N – 128) v roce 2011. Teoretická východiska pro nás představují atribučně motivační teorie B. Weinera a koncepce Původce – Pěšák R. de Charmse. V pilotní studii se zaměřujeme na charakter atribučních strategií z hlediska životních cílů.

Klíčová slova: atribuce, původce – pěšák, pedagogická psychologie, důležitost cílů, motivace

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Životní cíle a atribuční tendence studentů SOU

 

Title: Life Goals and Atributional Tendencies of Vocational School´s Students

Abstract: In our essay we thematize a problem of attributional tendencies for life goals achieving. We offer selected results of study implemented by vocational school´s students (N = 128) in 2011. We use Weiner´s theory of attribution and motivation and De Charms´s origin-pawn koncept. In our study we focus on attributional tendencies in terms of life goals. Simultaneously we ask a question if students with internal controllable attribution (efort, diligence) differ from students with external uncontrollable attribution (coincidence, luck) in benefit, ascribed importance and learning subjective meaning (instrumentality) for achieving these life goals.

Keywords: attribution, origin – pawn, educational psychology, goal importance, motivation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze