Autor: Karel Rýdl
Sekce 1: Učitel, jeho profesní příprava a rozvoj
Abstrakt: Autor seznamuje s koncepcí, cíli, smyslem a plánovanou organizací projektu GAČR pro rok 2011-2013, který by měl z hlediska kvantitativních i kvalitativní metodologických přístupů postihnout vybrané problémové okruhy školskopolitické, pedeutologické a pedagogické povahy v jejich vývoji v letech existence učitelských ústavů, tedy 1870 až 1948. V té době zde existovalo více jak 20 různých institucí, které připravovali učitele obecných a měšťanských škol. Cílem příspěvku je podat informaci pro potenciální spolupracovníky z řad historiků školství a poukázat na nutnost znalosti dosavadního vývoje, z čehož by měla vyvěrat představa o efektivní přípravě učitelů v současné době.
Klíčová slova: profesní příprava učitele, učitelské ústavy, učitelská způsobilost, kvantitativní a kvalitativní přístupy, projekt GAČR
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: METODOLOGIE PROJEKTU „VÝVOJ PŘÍPRAVY UČITELŮ A SPOLEČENSKÉ POTŘEBY DOBY“
Title: METHODOLOGY OF THE PROJECT „DEVELOPMENT OF TEACHER TRAINING AND SOCIAL NEEDS OF RECENT YEARS“
Abstract: The author presents the concept, the objectives, the purpose and planned organization of the GAČR (Czech Grant Agency) project for the years 2011 – 2013. The project aspires to cover selected areas of educational, political, pedeutological and pedagogical problems within their development during the existence of teacher training institutes between the years 1870 and 1948 in terms quantitative and qualitative methodology approaches. There existed over 20 different institutions that prepared teachers of elementary and junior high schools. The aim of the contribution is to inform potential colleagues in the field of educational history and to point out the necessity of getting acquainted with the development up to now and to give the notion of effective teacher training.
Keywords: Professional Teacher Training, Teacher Colleges, Teacher´s Skills, Quantitative and Qualitative Issues, GAČR-Project
Download the article in English [PDF]: Not available