Autor: Jitka Šlímová
Sekce 1: Učitel, jeho profesní příprava a rozvoj
Abstrakt: Příspěvek se zabývá postoji ke studiu a jejich determinantami v procesu výchovy a vzdělávání. Zachycuje postoje studentů ke studiu na dvou typech škol a ověřuje vzájemné vztahy mezi postoji ke studiu a zvolenými explanačními proměnnými. Pro naplnění tohoto záměru práce byl realizován empirický výzkum, jehož hlavní metodou je sémantický diferenciál a dotazníkové šetření. Respondenty tvoří studenti gymnázia a střední odborné školy.
Klíčová slova: postoj, postoje studenta ke studiu, sémantický diferenciál, osobnostní charakteristiky studenta, rodinné prostředí studenta, školní výkon, formování postojů, determinanty postojů
-
Článek ke stažení v češtině [PDF]: VLIV VYBRANÝCH SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÝCH CHARAKTERISTIK STUDENTA NA JEHO POSTOJE KE STUDIU
Title: INFLUENCE OF SELECTED SOCIO–PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF STUDENTS ON THEIR ATTITUDES TO LEARNING
Abstract: The article deals the students’ attitudes to learning at two types of school and verifies mutual relationships between the attitudes to learning and selected explanatory variables. To fulfill this objective of the thesis, an empirical research has been carried out using semantic differential and questionnaire survey as the basic methods. Respondents are students of a grammar school and a secondary technical school.
Key words: attitude, student’s attitudes to learning, semantic differential, personal characteristics of a student, family environment of a student, school proficiency, forming attitudes, attitude determinant
Download the article in English [PDF]: Not available