Autor: Martina Gúberová
Sekce 3: Kurikulum, kurikulární materiály, kurikulární reforma
Abstrakt: Multikulturní výchova se stala živě diskutovaným tématem dříve, než se stala součástí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Stejně jako na multikulturní výchovu se tento dokument, výchozí pro tvorbu školních vzdělávacích programů, zaměřuje na čtenářskou gramotnost, která má také mezipředmětový význam. V červnu 2009 je ve 3. ročnících základních škol v Ostravě proveden předvýzkum, který se pomocí metod rozhovoru a dotazníku pokouší zjistit, zda a jak mohou čtenářské kompetece ovlivnit změnu názorů na multikulturní realitu. Metoda ukáže své výhody a nedostatky a také budou diskutovány první výsledky.
Klíčová slova: funkční gramotnost, čtenářská gramotnost, PISA, multikulturní výchova
Článek ke stažení v češtině [PDF]: VÝZKUM ČTENÁŘSKÝCH KOMPETENCÍ VE VZTAHU K MULTIKULTURALITĚ
Title: A RESEARCH OF READING COMPETENCE IN RELATION TO MULTICULTURALITY
Abstract: Even before the Framework education program for basic education was confirmed as a fundamental document for creating the School education programs, the Multicultural education had become a topic that is still being discussed vividly. As on multicultural education, the framework programme has been focused among others also on the reading literacy, that has also got a cross-curricular meaning. In June 2009, there is a pre-research made at 3rd grades of primary schools of Ostrava. By using interview and questionnaire, the research is trying to find out whether and how can the reading competence influence the change in children´s opinions on multicultural reality. The method will show its advantages and inadequacies and also the first results of this pre-research are to be discussed.
Key words: functional literacy, reading literacy, PISA, multicultural education
Download the article in English [PDF]: Not available