Autor: Jiří Mareš, Stanislav Ježek
Sekce 7: Dítě, žák a student v kontextu pedagogické reality
Abstrakt: Studie upozorňuje, že dosavadní výzkumy kvality vysokoškolské výuky se soustřeďují především na prezenční formu studia a na distanční formu studia, zejména využití e-learningu. Stranou pozornosti badatelů zůstává kombinovaná forma studia, přestože jí v České republice každoročně procházejí desetitisíce studentů. Na Univerzitě Karlově proto byla připravena výzkumná sonda, která se soustředila právě na výuku, jež kombinuje prvky prezenční a distanční výuky. Sonda proběhla na pěti různých fakultách Univerzity Karlovy: Farmaceutické fakultě v Hradci Králové, Fakultě sociálních věd, Husitské teologické fakultě, Pedagogické fakultě UK, Lékařské fakultě v Hradci Králové. Celkem se šetření zúčastnilo 705 studentů bakalářského stupně studia. Byl použit dotazník, který zjišťoval 9 faktorů: koncepci výuky, práci studijního oddělení, zkoušení, náročnost výuky, přínos výuky, kvalitu studijních materiálů, efektivitu výuky, komplikace spojené s výukou, tendenci učit se z tištěných materiálů, ne počítačově. Studie diskutuje získané výsledky a zamýšlí se nad úskalími práce se získanými výsledky.
Klíčová slova: studentské hodnocení; kvalita výuky; kombinovaná forma; posuzovací škály
Článek ke stažení v češtině [PDF]: STUDENTSKÉ HODNOCENÍ KVALITY VÝUKY V KOMBINOVANÉ FORMĚ VYSOKOŠKOLSKÉHO STUIDA
Title: STUDENT EVALUATION OF INSTRUCTION QUALITY IN BLENDED FORM OF UNIVERSITY EDUCATION
Abstract: The study points out that research of the quality of university teaching focuses mainly on full-time study programmes and distance learning and e-learning programmes. Hybrid forms of learning stand outside researchers’ attention, despite the fact that in the Czech Republic tens of thousands of students attend such programmes each year. Our survey at Charles University focused on programmes combining elements of fulltime and distance education at 5 faculties: Faculty of Pharmacy in Hradec Králové, Faculty of Social Sciences, Hussite Theological Faculty, Faculty of Education, Faculty of Medicine in Hradec Králové in bachelor’s degree programmes. The questionnaire measured 9 aspects of evaluation: curriculum, office for studies, examination, demands, value of learned material, quality of study literature, effectiveness of teaching, distance-learning related problems, and acceptability of only electronic study materials. The study discusses the findings and considers the threats in their interpretation and application.
Key Words: student evaluation; quality of instruction; blended learning; rating scales
Download the article in English [PDF]: Not available