Autor: Svobodová Zuzana, Šťastný Vít
Abstrakt: Za účelem podpory spravedlnosti v přístupu ke vzdělání vznikly začátkem 80. let ve Francii tzv. zóny prioritního vzdělávání (zones d´éducation prioritaire – ZEP), které jsou prvním příkladem pozitivní diskriminace v oblasti vzdělávání ve Francii. Hlavní důraz příspěvek klade na analýzu prostředků a nástrojů, které jsou implementovány za účelem snížení vlivu sociálního znevýhodnění především na počátku vzdělávací dráhy a v průběhu povinného vzdělávání (alokace většího množství zdrojů, výběr, vzdělávání učitelů a jejich metodická podpora). Zabývá se rovněž popisem vzniklých problémů souvisejících se zavedením těchto zón a dává je do souvisloti s výsledky některých provedených výzkumů úspěšnosti realizace vybraných podpůrných opatření. Zjištění jsou prezentována v širším kontextu oblasti podpory sociokulturně znevýhodněných dětí a zajištění rovných příležitostí ke vzdělání ve francouzském vzdělávacím systému.
Klíčová slova: prioritní vzdělávání, sociální znevýhodnění, RAR, RRS, ECLAIR, pozitivní diskriminace
Článek ke stažení v češtině [PDF]: Zóny prioritního vzdělávání ve Francii jako nástroj snižování nerovností v přístupu ke vzdělání
Abstract: Zones d´Éducation Prioritaire (ZEPs) were established at the beginning of 80s in order to reinforce the equity in education and serve as the first example of affirmative action in France. The paper stresses the analysis of means and tools which are being implemented with aim to decrease the influence of social handicaps especially at the beginning of and during the compulsory school education (advantageous resource allocation, teachers´ training, methodical support). It also describes problems which emerged from the establishment of these Zones and presents them in the context of some previous research findings. Findings are presented in wider context of the support of socioculturally handicapped pupils and ensuring of equal chances in French education system.
Key words: priority education, social handicap, RAR, RRS, ECLAIR, affirmative action
Download the article in English [PDF]: Not available