Autor: Alena Nohavová
Abstrakt: Učitelé patří podle Evropské unie foniatrů mezi hlasové profesionály. Kultivace hlasových dispozic je u budoucích učitelů na Pedagogické fakultě JU v Českých Budějovicích realizována v předmětu Hlasová a řečová výchova. Rozvoj hlasových kompetencí je vnímán jako proces vedoucí k psychofyzické jednotě, který se podílí na formování lidské individuality. Jakým způsobem lze sledovat nárůst hlasové kondice – hlasové změny a s nimi spojené psychické prožitky?
Klíčová slova: psychosomatika, hlas, pozice a přístup výzkumníka
Článek ke stažení v češtině [PDF]: PSYCHOSOMATICKÝ POHLED NA OSOBNOST A JEJÍ HLAS – O VÝZKUMNÉM PŘÍSTUPU K TOMUTO FENOMÉNU
Abstract: According to the Union of European Phoniatricians (UEP), teachers are considered voice professionals. Development of voice endowment of prospective teachers at the Faculty of Education, University of South Bohemia, is realized through the course Voice and Speech Training. Development of voice competencies is regarded as a process leading to psychosomatic integrity contributing to shaping of human individualism. What are the ways to observe improvement in voice condition – voice changes and the interconnected psychological experience?
Key words: psychosomatics, voice, researcher’s perspective and approach
Download the article in English [PDF]: Not available