Autor: Petr Urbánek
Anotace: Sociální klima je chápáno jako faktor, který zřejmě determinuje fungování školy. Klima se zároveň charakterizuje jako relativně stabilní fenomén, ovšem existující v dynamickém poli ţivota školy. Příspěvek prezentuje výsledky opakovaného měření sociálního klimatu učitelského sboru v průběhu tří let (2007 – 2010) na jedné základní škole. Dynamiku relevantních změn uvnitř školy reprezentují čtyři sledované faktory, které lze identifikovat: intenzita fluktuace učitelského personálu; stupeň kvalifikovanosti učitelů, resp. její homogenita; výkyvy zátěţových faktorů; charakteristiky podmínek práce učitelů.
Opakovaná měření klimatu učitelského sboru (nástrojem OCDQ-RS) potvrzují, ţe i v nestabilních podmínkách vnitřní dynamiky ţivota současné školy je vykazována relativní ustálenost tohoto fenoménu.
Klíčová slova: sociální klima školy, změny sociálního klimatu, učitelský sbor, klima učitelského sboru, dotazník OCDQ-RS, opakované šetření, profesní zátěž učitele, fluktuace učitelů
Článek ke stažení v češtině [PDF]: ZMĚNY V SOCIÁLNÍM KLIMATU UČITELSKÝCH SBORŮ
Abstract: Changes in the social climate of the teaching staff. Social climate is understood as a factor which most probably determines the running of a school. The climate is at the same time characterized as a relatively stable phenomenon though existing in the dynamic field of the school life. The contribution presents the results of repeated measuring of the social climate of the teaching staff in the course of three years (2007-2010) at one elementary school. The dynamics of the relevant changes within the school is represented by four monitored factors identified as follows: intensity of fluctuation of the teaching staff; level of teachers´ qualifications, or more precisely its homogeneity; variations of load factors; characteristics of conditions of teachers´ work. Repeated measurements of the climate of the teaching staff (with OCDQ-RS instrument) confirm that even in unstable conditions of the internal dynamics of life of a contemporary school is shown relative stability of this phenomenon.
Key words: social climate of a school, changes in social climate, teaching staff, climate of the teaching staff, questionnaire OCDQ-RS, repeated survey, professional load of a teacher, fluctuation of teachers
Download the article in English [PDF]: Not available