TEORIE PLÁNOVANÉHO CHOVÁNÍ JAKO INTERPRETATIVNÍ RÁMEC PROCESU ZMĚNY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Autoři
Miroslav Bielik, Lenka Ďulíková

Abstrakt
Příspěvek navazuje na projekt GAČR Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup, který zkoumal mechanismy dobré inkluzivní praxe na ZŠ. V rámci senzitivního teoretizování pro interpretaci pozorovaného dění a pro návrh budoucích intervencí aplikujeme teorii plánovaného chování (TPB). Diskutujeme přesahy principů TPB do konkrétních vzdělávacích situací, do vzdělávacího systému i do situace celé společnosti. Popisujeme vybrané externí aspekty a jejich dopad na chování jednotlivců.

Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, teorie plánovaného chování, sociální norma

Článek ke stažení [PDF]

Title
THE THEORY OF PLANNED BEHAVIOUR AS AN INTERPRETIVE FRAMEWORK FOR THE PROCESS OF CHANGE IN INCLUSIVE EDUCATION

Abstract
This paper is a follow-up to the GAČR project Pathways to the Inclusive School of the 21st Century: An Ethnographic Approach, which investigated the mechanisms of good inclusive practice in primary schools. In grounded theorising, we apply the Theory of Planned Behavior (TPB) to interpret observed actions and design future interventions. We discuss the implications of principles of TPB for specific educational situations, for the educational system, and society as a whole. We describe selected external aspects and their impact on individual behaviour.

Keywords
inclusive education, Theory of Planned Behaviour, social norm

Diskuze