Autor: Mgr. David Greger
Anotace: Existenci víceletých gymnázií kritizovali examinátoři OECD již v polovině 90. let 20. stol. Návrh MŠMT zrušit víceletá gymnázia vyvolal bouřlivou diskusi mezi širokou i odbornou veřejností, která se rozdělila na tábory jejich zastánců a odpůrců. Na základě výsledků výzkumu PIRLS budeme analyzovat důvody, které vedly rodiče žáků 4. ročníků ZŠ k přihlášení svého dítěte na víceleté gymnázium. S využitím výsledků jiných výzkumů (PISA-L, CVVM) ukážeme, jak se dnes veřejnost staví k víceletým gymnáziím, jakou roli hrají VG v reprodukci vzdělanostních nerovností a jak na to může reagovat vzdělávací politika (návrhy obsažené v návrhu školského zákona).
Článek ke stažení [PDF]: Víceletá gymnázia jako problém vzdělávací politiky ČR a postoje rodičů a veřejnosti k nim.