Autor: PhDr. Václav Holeček
Anotace: Autor příspěvku zkoumá změny v konotativním významu pojmu temperament, ke kterým dochází u studentů na středních a vysokých školách po hodinové přednášce či po dvouhodinovém semináři. Experimentální formou za použití metody sémantického diferenciálu (SD) se podařilo prokázat, že pouhé pasivní přijímání poznatků nepřináší statisticky významné změny. Podle očekávání je významných změn (v některých dimenzích SD) dosaženo až po semináři, ve kterém se studenti aktivně zapojují. V rámci ověřování platnosti zformulovaných hypotéz a tvrzení je pak provedena podrobnější analýza s nastíněním možných příčin těchto diferencí.
Klíčová slova: Temperament, typy temperamentu, konotativní význam, utváření pojmů, sémantický diferenciál, způsob výuky
Článek ke stažení [PDF]: Vliv způsobu výuky na utváření pojmů