Autor: Pavel Vacek, Dominika Benešová, Nikola Blahynková, Helena Břízová, Lucie Sitová
Klíčová slova: média, internet, video produkce, děti, youtubering, youtubeři, hodnoty
Abstrakt: Cílem našeho zkoumání byla analýza produkce youtuberů určená věkové skupině dětí ve věku 11 až 14 let, tedy možné přínosy a rizika konzumace videonahrávek z hlediska jejich obsahu a hodnot, které podporují. Dále jsme se soustředili na mapování možnosti vhodných výchovných postupů dětí k rozvinutí kritického přístupu k této produkci. Šířeji jsme vyšli z prací, které poskytují informace o postupech a metodách využitelných v mediální výchově (Jirák; Mičienka; Frank, Jirásková; Ševčíková). Konkrétním teoretickým východiskem pak jsou studie, které aktuálně mapují stav v oblasti nabídky internetové produkce určené dětem (Jarboe, Paďourová, Miller). V České republice máme již dispozici také první texty zabývající se youtuberingem (Blažková). Metodologie výzkumu byla postavena na kombinovaném designu. V kvantitativní části výzkumu byla realizována analýza (rešerše) youtuberovských videí určených dětem. Následně byly zpracovány a vyhodnoceny výsledky dotazníkového šetření (výzkumným vzorkem byli zástupci youtuberů). Dalším krokem byla realizace kvalitativního zkoumání názorů a postojů k youtuberingu u naši cílové skupiny žáků 2. stupně základní školy. Použili jsme metodu strukturovaných dialogů v rámci ohniskových skupin. Závěry našeho výzkumu potvrdily předpoklady, že fenomén youtuberingu je pro naši cílovou skupinu vysoce přitažlivý. Produkce youtuberů je nekriticky konzumována. To posiluje mimořádnou a také módní popularitu jejich autorů. Mezi dětmi vzniká zkreslená představa o životních hodnotách a životě vůbec. Výzkum v ohniskových skupinách ukázal, že uvedené problematice není ze strany škol věnována žádná pozornost. Nedokážou držet krok s dynamikou změn virtuálního světa dětí. Na druhé straně jsme prokázali, že děti jsou přístupné a schopné zaujmout k produkci youtuberů kritické postoje.