Autor: Michal Čuřín
Klíčová slova: wikipedie, kooperativní učení, vzdělávání učitelů
Abstrakt: Text si zaprvé klade za cíl pojmenovat benefity plynoucí ze zařazení tématu editace wikipedie do kurikula studentů učitelství. Zadruhé odhaluje obtíže, s nimiž se studenti během praktického nácviku editace potýkají. Zatřetí přináší reflexi studentů učitelství z vlastní tvorby článků a jejich vizi využití ve vlastní pedagogické praxi. Začtvrté deklaruje metodické postupy pro práci v projektu Studenti píší Wikipedii. Wikipedie je v současné době stále rozšířenějším zdrojem informací pro žáky v sekundárním vzdělávání i pro studenty na vysokých školách. Ukazuje se, že doposud nebyl využit v této souvislosti kolaborativní model práce. Text studie analyzuje možnosti využití úspěšného projektu české Wikipedie s názvem Studenti píší Wikipedii při přípravě učitelů. Prezentovaná data byla sebrána celkem od 120 respondentů, kteří se v letech 2014 až 2017 podíleli v rámci svého studia na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové na editaci Wikipedie. Při sběru dat jsme užili škálu metod zahrnující semistrukturované dotazníky, pravidelné každotýdenní reflexe respondentů realizované skrze fakultní LMS a skupinové diskuze po skončení aktivity. Dále byla využita dokumentová analýza textů uživatelské podpory a nápovědy projektu Studenti píší Wikipedii. Z výzkumu vyplývá, že Wikipedie je mezi studenty využívaná zejména jako zdroj informací. S tvorbou textů na Wikipedii mělo před začátkem kurzu zkušenost pouze minimum účastníků. Během tvorby hesel na Wikipedii nebyly zjištěny závažnější nedostatky stran zpracování nápovědy projektu. Formální stránka editace nedělala studentům větší problémy. Kladně byla hodnocena rychlost, se kterou wikipedisté dokázali reagovat na úpravu textů. Studenti ve více než 90 % deklarovali zájem využít podobný způsob práce i ve své pedagogické praxi.