Autor: Linda Pospíšilová
Klíčová slova: autonomní učení, sebehodnocení, stanovování cílů, ePortfolio, jazykové vzdělávání,
Abstrakt: Cílem příspěvku je rozvoj autonomního učení prostřednictvím práce s kombinací hodnocení a sebehodnocení, pilotáž navrženého učebního cyklu, který umožňuje přechod od pozitivistického pojetí portfolia ke konstruktivistickému, ověření učebního cyklu, identifikace obtížných fází cyklu a jejich analýza, podrobná analýza fáze stanovování cílů a jejich plnění a zjištění jak se studenti učí formálně, neformálně a informálně jazyky. Práce s digitálním portfoliem může v mnoha oborech vzdělávání v dlouhodobém hledisku přispět k vyšší zaměstnatelnosti absolventů VŠ a také k prezentaci práce samotné vzdělávací instituce. V krátkodobém hledisku může nasazení ePortfolia podporovat rozvoj dovedností potřebných pro 21. století, jako jsou sebereflexe, sebehodnocení, stanovování cílů a dokládání procesů a výstupů učení samotnými studenty, v neposlední řadě přispívá k rozvoji ICT gramotnosti. V rámci příspěvku bude představen návrh učebního cyklu a tento bude zasazen do teorie autonomního vzdělávání. Zvláštní pozornost bude věnována hodnocení, sebehodnocení a schopnosti studentů stanovovat si vlastní cíle a předložit důkazy (evidence) výstupů a procesů vlastního učení. Východiskem pro práci s portfolii je konstruktivistický přístup k tvorbě ePortfolia. Ve výzkumu je uplatňován tzv. konstrukční výzkum výuky jazyka na VŠ. Byl proveden pilotní výzkum na Jazykovém centru Univerzity Pardubice, na němž participovali 3 vyučující odborného anglického jazyka a 48 studentů bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů. Pilotní studie proběhla v období jednoho semestru, pro který byl cyklus navržen, od února 2016 do července 2016. Výukový cyklus navržený se záměrem rozvoje autonomie učení VŠ studentů prostřednictvím sebehodnocení, stanovování cílů a předložení důkazů výstupů a procesů učení formou ePortfolia byl úspěšně opilotován a byly identifikovány problematické fáze cyklu. V další fázi budou analyzována samotná portfolia studentů se zaměřením na jeho nejobtížnější fáze. Cyklus bude opakován a podpořen dalšími nástroji pro facilitaci autonomního učení, které jsou výsledkem de-briefing setkání participujících vyučujících v závěru pilotáže.