Profesionalizace učitelského vzdělávání – změna paradigmat a nové výzvy pro výuku pedagogických disciplín

Autor: Doc. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc.

Anotace: Proměny v pojetí učitelské profese, v pojetí rolí a klíčových kompetencí učitele v souvislosti s proměnami školy i výrazně změněným společenským kontextem. Nová paradigmata pro učitelské vzdělávání – výraznější profesionalizace, jejíž těžiště je ve zprostředkovávání specializovaného, expertního, profesního vědění (professional knowledge – Shulman), personalistická a konstruktivistická koncepce přípravného vzdělávání učitelů. Reflexe klíčových trendů ve výuce pedagogických disciplín, zejména ve výuce obecné didaktiky – z hlediska cílů, obsahu a procesu výuky. Kultivace pojetí výuky u studentů učitelství. Proměna procesů učitelského vzdělávání – od metafory transmise k metafoře konstrukce. Ověřování nových strategií výuky akčním výzkumem. Výsledky výzkumu a diskuse o možnostech i úskalích konstruktivistických přístupů k učitelskému vzdělávání.

Článek ke stažení [PDF]: Profesionalizace učitelského vzdělávání – změna paradigmat a nové výzvy pro výuku pedagogických disciplín

Diskuze