Autor: Mgr. Vojtěch Žák
Anotace: Příspěvek seznamuje s přípravou techniky pozorování hodin fyziky na gymnáziu, která je součástí dizertační práce „Zjišťování parametrů kvality výuky fyziky“. Konkrétně půjde o souhrnnou prezentaci názorů některých našich odborníků z oblastí pedagogiky, obecné didaktiky, didaktiky fyziky a fyziky, které byly získány pomocí strukturovaných rozhovorů. Dále bude uveden záznamový arch pro pozorování sestavený na základě názorů odborníků a korigovaný předvýzkumem. Cílem je vytvoření techniky posuzování kvality výuky speciálně fyziky a ověření jejích psychometrických parametrů (validity, reliability, citlivosti položek) na základě 200 pozorování hodin fyziky plánovaných na školní rok 2004/2005. Takto vytvořená technika může sloužit jako- vodítko pro hospitující učitele při pedagogických praxích studentů učitelství (budoucích učitelů),- pro studenty učitelství i učitele jako konkrétní směry zdokonalování výuky,- didaktický materiál při výuce pedagogiky a didaktiky fyziky,- nástroj pedagogické evaluace výuky (vnější i vnitřní).
Článek ke stažení [PDF]: Pozorování výuky fyziky na gymnáziu – příprava výzkumu a využití