IDENTIFIKACE DŮSLEDKŮ ZAVEDENÍ POVINNÉHO PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ V LIBERECKÉM KRAJI

Autoři: Helena Picková, Jan Picek

Abstrakt: Příspěvek se zaměřuje na první zkušenosti a reflexi zavedení povinného předškolního vzdělávání v posledním roce před nástupem do základní školy v Libereckém kraji. Podle prvních zjištění však nedošlo k výraznějším změnám struktury dětí v účasti na vzdělávání v mateřských školách. Na základě dotazníkového šetření doplněného o rozhovory potvrzujeme a diskutujeme problémy, na které bylo v odborné literatuře upozorňováno před zavedením povinného předškolního vzdělávání. Jako problematické vnímáme zajištění rovných šancí už ve fázi předškolního vzdělávání.

Klíčová slova: povinné předškolní vzdělávání, návštěvnost mateřské školy, socio‑ ekonomické znevýhodnění

Článek ke stažení [PDF]

Title: IDENTIFICATION OF CONSEQUENCES OF INTRODUCTION OF COMPULSORY PRE‑SCHOOL EDUCATION IN THE LIBEREC REGION

Abstract: The paper focuses on the first experience with and reflection of the introduction of an obligatory pre‑ school year education in the Liberec region. According to the first findings, however, there were no significant changes in the structure of children in kindergarten attendance. Based on a questionnaire survey supplemented by interviews, we confirm and discuss the problems that were pointed out in the literature before the introduction of compulsory pre ‑school education. We find ensuring equal opportunities in early the pre‑school education problematic.

Keywords: compulsory pre ‑school education, attendance in kindergarten, socio ‑ economic disadvantage

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze