AUTOREGULACE UČENÍ V ONLINE PROSTŘEDÍ: DOTAZNÍK OSLQ

Autoři: Gabriela Šimková

Abstrakt: Cílem příspěvku je představit proces adaptace dotazníku OSLQ (Online Self‑ ‑Regulated Learning Questionnaire) do českého prostředí. Dotazník je určen k měření autoregulačních dovedností v online prostředí a využit bude k ověřování těchto dovedností u pregraduálních studentů učitelství Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Příspěvek představí postup při zkoumání základních psychometrických vlastností dotazníku a výsledky zjištěné jeho pilotáží. Prostor bude věnován také diskuzi o podobě takového vzdělávacího online prostředí, které autoregulaci u studentů podporuje.

Klíčová slova: autoregulace učení, vzdělávání online, OSLQ dotazník

Článek ke stažení [PDF]

Title: SUPPORT FOR STUDENT ACTIVITY IN SYNCHRONOUS TEACHING OF MATHEMATICS

Abstract: The aim of this paper is to present the process of adaptation of the OSLQ (Online Self ‑Regulated Learning Questionnaire) to the Czech environment. The questionnaire is designed to measure self‑ regulated competences in the online environment and will be used to verify these competences at undergraduate students of teaching at the Faculty of Education, Masaryk University. The paper presents the procedure for researching the basic psychometric properties of the questionnaire and the results found by its piloting. The deep space will also be devoted to a discussion about the form of such an educational online environ‑ ment that supports self ‑regulated learning.

Keywords: self ‑regulated learning, online learning, OSLQ questionnaire

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze