Autoři: Zuzana Šalamounová
Abstrakt: Cílem předloženého kvalitativního příspěvku je popsat, jakým způsobem se školy adaptovaly na vzdálenou výuku. Příspěvek vychází k vícezdrojového sběru dat probíhajícího na pěti základních školách v průběhu tzv. první pandemické vlny na jaře roku 2020. Z výsledků šetření vyplývá, že klíčovým aktérem v pro‑ cesu adaptace na vzdálenou výuku byli ředitelé / ředitelky škol. Proces postup‑ ného nastavování (a přenastavování) vzdálené výuky byl podmíněn jejich vizí toho, co se od škol v době pandemie očekává, a mírou vlivu, který ve vztahu k učitelům uplatňovali.
Klíčová slova: vzdálená výuka, COVID‑19, vícepřípadová studie, ředitelé škol, autonomie učitelů
Title: LOWER SECONDARY SCHOOLS IN THE PROCESS OF ADAPTATION ON DISTANCE EDUCATION: MULTIPLE CASE STUDY
Abstract: The aim of this qualitative research paper was to describe how schools went through the process of adaption on the distant education. The paper is based on the data gathered from five Czech lower secondary schools during the first pandemic wave in 2020. Research findings point on crucial role of school head ‑ teachers who decide about school vision and who can employ different amount of influence to enforce it in their schools.
Keywords: distance education, COVID‑19, multiple case study, school headteach‑ ers, teachers’ authonomy
Download the article in English [PDF]: Not available