Autoři: Petr Hlaďo, Libor Juhaňák, Klára Harvánková
Abstrakt: Konstrukt pracovní schopnosti je klíčovým prvkem pro identifikaci schopnosti jedince plnit fyzické a psychosociální požadavky svého povolání. Tento výzkum se zaměřuje na vliv učitelské self -efficacy a syndromu vyhoření na vnímanou pracovní schopnost učitelů. Data byla sbírána na jaře 2023 pomocí online dotazníku u učitelů druhého stupně základních škol, přičemž výběrový soubor tvoří 821 respondentů. Výsledky ukázaly přímý vliv self- efficacy a syndromu vyhoření na vnímanou pracovní schopnost. Dále byla zjištěna mediační role dvou dimenzí syndromu vyhoření ve vztahu mezi self- efficacy a pracovní schopností. Tyto poznatky podporují JD- R model a přinášejí nové empirické důkazy. Na základě těchto výsledků jsou formulována doporučení pro zlepšení pracovní schopnosti učitelů základních škol.
Klíčová slova: pracovní schopnost; učitelská self -efficacy; syndrom vyhoření; JD -R model
Title: THE EFFECT OF TEACHER SELF -EFFICACY AND BURNOUT ON PERCEIVED TEACHERS’ WORK ABILITY
Abstract: The construct of work ability is crucial for identifying individuals’ capacity to meet physical and psychosocial demands of their occupations. This study examines the impact of teacher self- efficacy and burnout on perceived work ability among lower -secondary school teachers. Data were collected in spring 2023 using an online questionnaire administered to teachers, with a sample size of 821 participants. Findings revealed a direct effect of self- efficacy and burnout on perceived work ability. Additionally, two dimensions of burnout were found to mediate the relationship between self- efficacy and work ability. These findings support the JD -R model and provide new empirical evidence. Recommendations for enhancing the work ability of teachers are formulated based on these insights.
Keywords: work ability; teacher self -efficacy; burnout; JD -R model
Download the article in English [PDF]: Not available