Autoři: Ivo Rozmahel
Abstrakt: Příspěvek se věnuje problematice procesu uvádění začínajících učitelů prvního stupně základní školy v České republice. Proces uvádění se týká začínajících učitelů nejen prvního stupně základní školy, jedná se tak o mezioborové téma, jelikož ovlivňuje učitele všech aprobací. Prostřednictvím devíti polostrukturovaných rozhovorů se začínajícími a uvádějícími učiteli ze začátku září minulého roku byla zjišťována jejich očekávání vůči způsobu spolupráce a poskytování podpory během nadcházejícího procesu uvádění. Příspěvek představuje subjektivní představu o tom, jak by měl vypadat proces uvádění ve vztahu k obsahu uvádění, k roli uvádějícího učitele, ke způsobu poskytování podpory ze strany uvádějícího učitele a ve vztahu k vnímaným potřebám pro úspěšnou spolupráci mezi začínajícím a uvádějícím učitelem.
Klíčová slova: proces uvádění; začínající učitel; vstup do profese
Title: EXPECTATIONS OF NOVICE AND INDUCTING TEACHERS REGARDING THE INDUCTION PROCESS
Abstract: The paper addresses the induction process of novice primary school teachers in the Czech Republic. The induction process concerns novice teachers of but not limited to the first level of primary school; it is therefore an interdisciplinary topic, as it affects teachers of all subjects. Through nine semi-structured interviews conducted with beginning and inducting teachers in early September of last year, their expectations regarding collaboration and support during the induction process were investigated. The contribution presents a subjective perspective on how the induction process should be structured, the role of the inducting teacher, and the method of support provision by the inducting teacher, as well as perceived needs for successful collaboration between beginning and inducting teachers.
Keywords: induction process; novice teacher; entry into the profession
Download the article in English [PDF]: Not available