Autoři: Vladimíra Spilková, Helena Zitková
Abstrakt: Cílem výzkumné studie je objasnit, jakou podobu má profesní sebepojetí studentů ve 3. ročníku bakalářského studia. V úvodu jsou prezentována teoretická východiska, zejména jsou vymezeny základní pojmy – profesní sebepojetí, profesní identita, profesní já – a vztahy mezi nimi. Je popsán zvolený kvalitativní výzkumný design založený na induktivní analýze esejí, které psali studenti na téma Já budoucí učitel/ka. Texty byly kódovány metodou otevřeného kódování. Kódy byly sdruženy do pěti kategorií, z nichž byla nejpočetněji zastoupena kategorie Já a pojetí výuky a její subkategorie Přístup k žákům, Komunikace a interakce a Klima ve třídě. Téměř stejně početně zastoupenou kategorií byla kategorie Já a přístup k profesi, v níž vystupují do popředí hodnoty. Ve vyjádřeních studentů směrem k budoucnosti dominují představy chtěného Já. Výzkumná data jsou diskutována v kontextu výzkumných nálezů našich i zahraničních autorů.
Klíčová slova: profesní sebepojetí; studenti učitelství; kvalitativní výzkum; esej
Title: RESEARCHING STUDENTS’ PROFESSIONAL SELF-CONCEPT AS THEY PROGRESS TOWARDS BECOMING TEACHERS
Abstract: The study aims to explore students’ professional self- concept during their third year of bachelor studies. It presents theoretical frameworks like professional self- concept, identity, professional self, and their mutual interrelationships. Qualitative research design, based on an inductive analysis of essays written by students on the topic “I, the future teacher”, is described, utilizing open coding method resulting in five categories. Among these categories, the Self and the Concept of Teaching along with its subcategories Approach to Students, Communication, and Interaction, and Classroom Climate, emerged as the most prevalent. The category Self and Approach to Profession, which emphasizes values, was also prominently represented. Throughout the students’ statements about the future, ideas of the desired Self are dominant. The findings are discussed within the context of existing research.
Keywords: professional self -concept; student teachers; qualitative research; essay
Download the article in English [PDF]: Not available