Autoři: Miroslav Jurčík
Abstrakt: Příspěvek prezentuje závěry z výzkumu profesní identity učitelů Montessori škol v českém prostředí. S použitím kvalitativního přístupu jsme analyzovali narativní a reflektivní rozhovory osmi pedagogů z Montessori škol v Brně. Výzkum zahrnoval sérii video- recall rozhovorů a videostudií, sledujících fenomény profesní identity učitelů. Výsledky předkládají čtyři typy profesní identity: a) profesní identita tvůrce připraveného prostředí, b) profesní identita tvůrce bezpečného prostředí, c) profesní identita individuální průvodce a d) profesní identita facilitátora samostatného učení. Tato typologie poskytuje hlubší vhled do role učitelů v Montessori školách. Naše výzkumné poznatky přispívají k porozumění motivace učitelů vydávat se směrem k alternativní pedagogice a mohou vést ke změnám v profesní přípravě učitelů.
Klíčová slova: profesní identita; učitel
Title: WHO ARE THEY? TYPOLOGY OF PROFESSIONAL IDENTITIES OF CZECH MONTESSORI SCHOOL TEACHERS
Abstract: The paper presents findings from research on the professional identity of Montessori school teachers in the Czech context. Employing a qualitative approach, we analyzed narrative and reflective interviews with eight educators from alternative schools in Brno practicing Montessori principles. The research included a series of video -recall interviews and video studies tracking teacher professional identity phenomena. The results present four types of professional identity: a) Creator of Prepared Environment, b) Creator of Safe Environment, c) Individual Guide, and d) Facilitator of Self -regulated Learning. Our research findings contribute to understanding the motivation of teachers to pursue alternative education and may lead to changes in pre -service teacher education.
Keywords: professional identity; Montessori
Download the article in English [PDF]: Not available