CHCEME STEJNÉ KURIKULUM? PŘÍPAD FYZIKY A ČTYŘ SKUPIN AKTÉRŮ

Autoři: Vojtěch Žák, Petr Kolář, Martin Chvál

Abstrakt: Tato studie zkoumá představy předních fyziků, přírodovědců z dalších příbuzných oborů, středoškolských učitelů fyziky a didaktiků fyziky ohledně fyzikálního kurikula pro střední školy. Byl administrován dotazník, jehož položky byly zkonstruovány na základě předchozího kvalitativního výzkumu. Jen v několika případech se hodnocení ostatních skupin respondentů statisticky významně lišilo od hodnocení předních fyziků (indexy zájem a moderní fyzikální obory). Zároveň jsme neidentifikovali významný rozdíl mezi učiteli, kteří věděli, že komentují představy předních fyziků, a těmi, kteří to nevěděli. Mezi zkoumanými skupinami aktérů tedy existuje silný konsenzus, jaké by mělo být kurikulum fyziky. 

Klíčová slova: fyzika; kurikulum; fyzik; učitel

Článek ke stažení [PDF]

Title: DO WE WANT THE SAME CURRICULUM? A CASE OF PHYSICS AND FOUR GROUPS OF STAKEHOLDERS

Abstract: This study explores the views of leading physicists, scientists from other related fields, physics teachers from upper secondary schools, and physics education specialists regarding the physics curriculum for upper secondary schools. We administered a questionnaire whose items were constructed based on previous qualitative research. Only in a few cases the evaluations by other groups of respondents were statistically significantly different from those by leading physicists (encouragement index and modern physics branches index). We failed to identify any reasonable difference between teachers who knew they commented on leading physicists’ ideas and those who did not. Thus, there is a strong consensus among the investigated groups of stakeholders on what the physics curriculum should be.

Keywords: physics; curriculum; physicist; teacher

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze