Autoři: Kateřina Kubíková, Aneta Boháčová, Milan Podpera, Pavla Soukupová
Abstrakt: V příspěvku analyzujeme možné příčiny odchodu kvalifikovaných učitelů z profese – tzv. drop- out. V prezentované studii si klademe za cíl identifikovat faktory, které vstup do profese usnadňují a ztěžují. Pro účely výzkumu jsme zvolili metodu polostrukturovaného rozhovoru a analýzu reflektivních deníků. Získaná data byla zpracována podle pravidel obsahově kategoriální analýzy v programu Atlas.ti. Z výsledků analýz vyplývá, že s rizikovými faktory vzniku drop -outu se setkáváme u začínajících učitelů, kteří mají problémy s vedením třídy a cítí se demoralizovaní. Dalšími charakteristickými znaky jsou nejistota v oblasti pedagogicko -psychologických kompetencí, nadměrná pracovní zátěž spojená s přebujelou administrativou.
Klíčová slova: začínající učitel; drop-out; pull faktor; push faktor
Title: AM I UP TO IT?! – SELF -CONCEPT OF THE FIRST GRADE TEACHER AND THE RISK OF DROP -OUT
Abstract: In the paper we analyse the possible causes of qualified teachers leaving the profession—the so- called drop- out. In the presented study, we aim to identify factors that make it easier and more difficult to enter the profession. For the purpose of the research we have chosen the method called semi -structured interview and analysis of reflective diaries. The collected data were processed according to the rules of content- categorical analysis in the Atlas.ti program. The results of the analyses show that the risk factors for drop- out are encountered in novice teachers who have problems with classroom management and feel demoralized. Other characteristics are uncertainty in pedagogical and psychological competences and excessive workload associated with excessive administration.
Keywords: beginning teacher; drop -out; pull factor; push factor
Download the article in English [PDF]: Not available