„JDEME DO HLOUBKY K DĚTEM“: VÝVOJ PROCESU ZMĚNY ZAVÁDĚNÍ INOVOVANÉHO ZÁVĚREČNÉHO HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ V PRAXI ŠKOL

Autoři: Jana Kratochvílová, Julie Grombířová

Abstrakt: Současná forma závěrečného hodnocení výsledků žáků základních škol má dlouhou tradici, kterou je obtížné měnit. Cílem příspěvku je shrnout výsledky tří případových studií základních škol, které se pro tuto změnu rozhodly. Pro vytvoření komplexního obrazu o této změně přinášíme pohled všech aktérů výchovně -vzdělávacího procesu – vedení školy, vyučujících, žáků a jejich rodičů na implementaci inovovaného vysvědčení do praxe. Výsledky ukazují, že proces změny je významně ovlivněn různými kontextuálními faktory. Zjistily jsme, že pro jeho úspěšné zvládnutí jsou klíčové znalosti a dovednosti související s procesem zavádění inovace, kladné postoje vyučujících a podpora vedení školy. Žáci a jejich rodiče při kontinuální práci s inovovaným školním vysvědčením porozuměli jeho obsahu a významu.

Klíčová slova: školní hodnocení; formativní hodnocení; sumativní hodnocení; vysvědčení; proces změny

Článek ke stažení [PDF]

Title: “DEEP UNDERSTANDING OF CHILDREN”: THE DEVELOPMENT OF THE CHANGE PROCESS IN IMPLEMENTING INNOVATIVE FINAL ASSESSMENT OF STUDENTS’ PERFORMANCE IN SCHOOL PRACTICE

Abstract: The current form of final assessment of primary school pupils’ learning outcomes has a long tradition that is difficult to change. This paper aims to summarise the results of three case studies of primary schools that have decided to make a change. To provide a complex picture of this change, we present the perspectives of all actors in the educational process. The results show that various contextual factors significantly influence the process of change. We found that knowledge and skills related to the implementation of this innovation, positive attitudes of teachers, and support of school leadership are essential for it to be successful. Pupils and their parents gradually learned to understand the innovative school report card’s content and meaning.

Keywords: school assessment; formative assessment; summative assessment; report cards; process of change

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze