Autoři: Karolína Hradilová
Abstrakt: Předkládaná přehledová studie se věnuje konceptu ředitelských vizí jako jednoho z klíčových aspektů efektivního školského vedení. Ačkoliv vize a práce ředitele s ní zastává jednu ze zásadních rolí v definování a určování dalšího směřování školy či její kultury, v pedagogickém výzkumu není této problematice věnována dostatečná pozornost. Cílem této studie je z toho důvodu systematicky zmapovat stávající stav poznání a identifikovat nejen význam vize v kontextu práce ředitele školy, ale také analyzovat faktory ovlivňující její vývoj, implementaci či její další potenciální dopady na školní prostředí a další aktéry.
Klíčová slova: vize; ředitelé škol; školní vedení; přehledová studie; škola
Title: VISION IN SCHOOL LEADERSHIP: A SYSTEMATIC REVIEW
Abstract: The presented review study focuses on the concept of school leadership visions as one of the key aspects of effective school management. Although vision and the way the school principal works with it play a crucial role in defining and determining the future direction of the school or its culture, this issue does not receive sufficient attention in educational research. Therefore, the aim of this study is to systematically map the current state of knowledge and identify not only the importance of vision in the context of the school principal’s work but also to analyze the factors influencing its development, implementation, or its further potential impacts on the school environment and other stakeholders.
Keywords: vision; school principals; school leadership; review study; school
Download the article in English [PDF]: Not available