DIDAKTICKÉ METODY ROZVÍJEJÍCÍ KRITICKÉ MYŠLENÍ NAPŘÍČ OBORY

Autoři: Zuzana Arazim Dolejší

Abstrakt: Kritické myšlení je v současné době vnímáno jako jedna z nejdůležitějších kompetencí a v oblasti vzdělávání považováno za užitečný nástroj, jak zabránit rostoucímu vlivu populismu a šíření konspiračních teorií. Tento příspěvek přináší návrh na didakticky uchopitelnou definici kritického myšlení, a především popisuje způsob testování počáteční úrovně faktorů kritického myšlení při pre- testu a sledování dílčích pokroků po aplikaci vhodných didaktických metod v průběžném testu u žáků šesté třídy. Na základě průběžného vyhodnocování úspěšnosti řešení úloh klasifikovaných jako ukazatelé úrovně kritického myšlení lze navrhnout typy aktivit, které mohou u žáků rozvíjet kompetence související s kritickým myšlením, a to ve všech školních předmětech a napříč všemi stupni vzdělání.

Klíčová slova: kritické myšlení; argumentace; práce s informacemi

Článek ke stažení [PDF]

Title: DIDACTICAL METHODS DEVELOPING CRITICAL THINKING ACROSS THE DISCIPLINES

Abstract: Nowadays, critical thinking is seen as an essential competence and, together with media literacy, as an essential tool for preventing the rise of populism and the spread of conspiracy theories. This contribution proposes a definition of critical thinking, which is didactically usable, and mainly it describes the way of testing initial level of critical thinking factors and of monitoring partial progresses after applying suitable didactical methods in continuous test for sixth grade pupils. Based on continuous assessment of success at solving tasks classified as indicators of critical thinking, types of activities can be proposed which can advance the improvement of competences related to critical thinking in all school subjects at all stages of education.

Keywords: critical thinking; argumentation; working with information

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze