Autoři: Jaroslava Ševčíková, Kateřina Valchářová
Abstrakt: Studie se zabývá problematickou učebních strategií žáků českých středních škol. Jejím cílem je popsat tyto učební strategie, analyzovat je a predikovat možnosti jejich záměrného ovlivňování zejména v rámci rozvíjení klíčové kompetence k učení. Studie je realizována v kvalitativním designu, sběr dat probíhal prostřednictvím autonomního psaní a rozhovorů zaměřených na problematiku strategií učení. Data byla fragmentována na smysluplné výroky, kódy a zpracována otevřeným, axiálním i selektivním kódováním. Bylo prokázáno, že žáci potřebují své strategie zvědomět, pak je spontánně popisují jako sekvenční sled činností realizovaných před, v průběhu, a po vlastním učení, který se dá zobecnit, a zároveň deklarují ochotu strategie měnit, pokud rozpoznají přínos těchto změn.
Klíčová slova: učební strategie; žák; střední škola
Title: LEARNING STRATEGIES IN THE PERCEPTIONS OF CZECH SECONDARY SCHOOL PUPILS
Abstract: The study deals with learning strategies of Czech secondary school pupils. Its goal is to describe and analyze them and predict the possibilities of their deliberate influencing, especially within the framework of developing the key learning competence. The study is implemented in a qualitative design, data collection took place through autonomous writing and problem- oriented interviews. Data was fragmented into meaningful statements, codes and processed through open, axial and selective coding. It has been proven that pupils need to become aware of the strategies they use—then they spontaneously describe them as a sequential sequence of activities implemented before, during and after the learning proper, which can be generalized, and at the same time they declare a willingness to change strategies if they recognize the benefits.
Keywords: learning strategy; pupil; secondary school
Download the article in English [PDF]: Not available