Autoři: Julie Junaštíková
Abstrakt: Příspěvek si klade za cíl popsat problematiku učebních strategií anglického jazyka, včetně předložení prvního pokusu měření úrovně učebních strategií anglického jazyka. Cílem dotazníkového šetření, které proběhlo mezi žáky středních škol v šesti krajích České republiky (N=1306), bylo ověřit validitu a reliabilitu první verze Dotazníku učebních strategií anglického jazyka (DUSAJ). Faktorová analýza prokázala, že nejsilnějším z faktorů se stal zaměření pozornosti (F1), následovaly sebezdokonalovací strategie (F2), kompenzační strategie (F3) a interakční strategie (F4). Vnitřní konzistence celkového dotazníku po CFA byla 0.874 a jednotlivé faktory se pohybovaly v rozmezí α=0.656–0.857.
Klíčová slova: Učební strategie anglického jazyka; žáci středních škol; validace dotazníku
Title: DEVELOPMENT OF THE CZECH VERSION OF THE ENGLISH LANGUAGE LEARNING STRATEGIES QUESTIONNAIRE FOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS
Abstract: The paper aims to describe the issue of English language learning strategies, including the presentation of the first attempt to measure their level. The aim of the questionnaire survey, which took place among secondary school students in six regions of the Czech Republic (N=1306), was to verify the validity and reliability of the first version of the English Language Learning Strategies Questionnaire (DUSAJ). Factor analysis showed that focus of attention (F1) became the strongest factor, followed by self- improvement strategies (F2), compensation strategies (F3), and interaction strategies (F4). The internal consistency of the overall questionnaire after CFA was 0.874 and individual factors ranged from α=0.656–0.857.
Keywords: English language learning strategy; secondary school students; questionnaire validation
Download the article in English [PDF]: Not available