Autoři: Helena Picková, Jitka Jursová
Abstrakt: Konferenční příspěvek je součástí sympozia Sociální klima učitelských sborů: souvislosti výzkumných nálezů. Představuje kvalitativní přístup jako nezbytnou součást smíšeného výzkumu v oblasti sociálního klimatu učitelských sborů a jako nedílnou složku přirozeného longitudinálního pre- post kvazi-experimentu. V případových studiích vybraných učitelských sborů ZŠ a SŠ ukážeme jeho smysl a význam pro interpretaci kvantitativních výzkumných nálezů, pro hlubší porozumění faktorům ovlivňujícím klima učitelského sboru a pro hledání odpovědí, za jakých podmínek mohou být úspěšné intervenční procedury v podpoře příznivého vývoje tohoto klimatu. Interpretativní fenomenologická analýza přispěla k tvorbě příběhů sborů, ve kterých se ukazují různorodé problémy a kontexty živého organismu sboru. Zároveň nalézáme inspirativní podněty k reflexi bohatého fenoménu klimatu učitelského sboru.
Klíčová slova: sociální klima; učitelský sbor; přirozený kvazi -experiment; kvalitativní metody
Title: THE SIGNIFICANCE OF A QUALITATIVE APPROACH IN THE RESEARCH OF THE SOCIAL CLIMATE OF TEACHING STAFFS
Abstract: The conference paper is part of the symposium “The social climate of teaching staff: context of research findings” and presents a qualitative approach as a necessary part of mixed research on the teaching staff climate and as an integral component of a natural longitudinal pre- post quasi- experiment. Case studies of selected primary and secondary school staffs show its meaning and significance for the interpretation of quantitative findings, and for a deeper understanding of the factors influencing the climate. We search to answer the question under which conditions intervention procedures can be successful in supporting favourable climate. Interpretative phenomenological analysis helped create stories of school faculty with their diverse problems and contexts. At the same time, we find inspiring suggestions for reflecting on the rich phenomenon of faculty climate.
Keywords: social climate; teaching staff; natural quasi- experiment; qualitative methods
Download the article in English [PDF]: Not available