MENTALIZAČNÍ SCHOPNOSTI PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL V KONTEXTU UTVÁŘENÍ KLIMATU UČITELSKÝCH SBORŮ

Autoři: Magda Nišponská, Oto Dymokurský

Abstrakt: Konferenční příspěvek je součástí sympozia Sociální klima učitelských sborů: souvislosti výzkumných nálezů. V této pilotní studii jsme posuzovali míru mentalizace u pedagogických pracovníků pomocí metodiky Reflektivní interview pro učitele (RFI- T). Získané výpovědi jsme vyhodnocovali podle postupů, které původně popsali Fonagy et al. (1998). Respondenti s vysokým hodnocením mentalizace poskytli výrazně více takových popisů a interpretací chování sebe a druhých, které podporují zdravé klima učitelského sboru, než respondenti skórující v kategoriích střední a nízké mentalizace. Tato data naznačují, že mentalizaci pedagogických pracovníků lze pomocí představeného nástroje RFI- T měřit s možnostmi využití pro účely pedagogického výzkumu či intervenčního poradenství ve školním prostředí.

Klíčová slova: sociální klima učitelských sborů; reflektivní funkce; mentalizace; reflektivní interview

Článek ke stažení [PDF]

Title: MENTALIZING SKILLS OF PEDAGOGICAL WORKERS IN THE CONTEXT OF SHAPING TEACHING STAFF CLIMATE

Abstract: The conference paper is part of the symposium “The social climate of teaching staff: context of research findings”. In this pilot study, we used the Reflective-Functioning Interview for Teachers (RFI- T) method to evaluate the level of mentalizing. We rated the narratives for levels of mentalization according to procedures originally described by Fonagy et al. (1998). Respondents who scored high on mentalizing provided significantly more realistic interpretations of the behaviour of self and others that support a healthy climate for the teaching staff than did respondents who scored medium and low. The data suggest that the RFI- T instrument can be used to measure the faculty mentalization, which may be useful for education research or intervention counselling in school settings.

Keywords: teaching staff social climate; reflective functioning; mentalization; reflective interview

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze